• Thomas Tack2019

Satsa på Kustbanan

Skriven den . Publicerad i Insändare
En sammanfattning publicerad som insändare i valhörnan i Västra Nyland, Östnyland och Hufvudstadsbladet 15.3.2019

Redan under flera valperioder har behovet av förbättringar och reparationer i den befintliga infrastrukturen varit uppenbart. Det har i olika repriser gjorts försök att förbättra situationen, och vissa satsningar har gjorts, men fortfarande är behovet av grundförbättringar i vårt vägnät mycket stort. Det har tyvärr inte funnits tillräckliga anslag i statsbudgeten, och därför har vi i dag en reparationsskuld som uppgår till ca 2,5 miljarder euro. Vi bör alltså i första hand satsa på det befintliga vägnätet, inte bygga nytt.

Blomqvist: Regeringen föll tillsammans med sitt flaggskepp

Skriven den . Publicerad i Pressmeddelande
Pressmeddelande 8.3.2019

– Det är stora saker på gång i riksdagen och inom politiken. Regeringen föll tillsammans med sitt flaggskepp vård- och landskapsreformen. Så kommenterar Svenska riksdagsgruppens ordförande Thomas Blomqvist regeringens avgångsbesked. Beslutet att blåsa av vårdreformen ser han som det enda vettiga i det här läget.

– Det fanns inga förutsättningar att få vård- och landskapsreformen grundlagsenlig eller godkänd under den här perioden. Nu drar statsministern sin slutsats av det. Blomqvist säger att det kommer att bli en hel del jobb för nästa riksdag och regering då regeringen nu misslyckades med vårdreformen.

Prioritera det befintliga trafiknätet

Skriven den . Publicerad i Funderingar
Kolumn i Västra Nyland 15.2.2019

För att klara av att upprätthålla vårt välfärdssamhälle behöver vi en hög sysselsättningsgrad. Målsättningen bör vara att minst 75 % av den arbetsföra befolkningen är ute i arbetslivet. En av grundförutsättningarna för en ekonomisk tillväxt och ett dynamiskt näringsliv är att vår infrastruktur är i gott skick. Det här är ändå en av Finlands stora utmaningar. Vi har idag ett trafiknät som borde grundförbättras för en summa på ca 1,5 miljarder euro. Det här har redan länge varit ett problem och hittills har man inte lyckats få fram tillräckliga anslag i statsbudgeten för att åtgärda den här saken. Det handlar förstås om prioriteringar och trots goda föresatser har det ändå alltid funnits andra ändamål som bedömts som ännu viktigare. Därför är det mycket förvånande att man på många håll verkar tro att vi plötsligt ska ha råd med många helt nya investeringar. I stället för de här nya dyra satsningarna borde fokus nu sättas på att förbättra den befintliga infrastrukturen.