Minister för nordiskt samarbete och jämställdhet

Inlägg i budgetdebatten om trafik och kommunikation

Inlägg i budgetdebatten i huvudklassen trafik- och kommunikationsministeriet, riksdagen 15.12.2015
Värderade fru talman!

Det är positivt att regeringen noterat trafiknätets reparationsunderskott. I ett land som Finland med långa avstånd och en exportberoende industri är vägnätet och järnvägsnätet en avgörande faktor för en välmående ekonomi. Satsningar på infrastruktur är i allra högsta grad också investeringar i det finska näringslivet och borde alltid ses ur ett tvärsektoriellt och övergripande perspektiv.

Arvoisa puhemies!

Korjausvelan vähentäminen on yksi hallituksen painopisteistä, ja siksi siihen kohdistetaan lisää rahoitusta. Siitä olen iloinen. Lisäpanostukset ovat kuitenkin riittämättömiä, ja korjausvelan lisääntymistä ei saada taantumaan tulevana vuonna, vaan huonokuntoisten teiden, siltojen ja junaratojen määrä kasvaa edelleen. Siksi olen tänäkin vuonna jättänyt viisi talousarvioaloitetta liikenneväylien määrärahojen lisäämiseksi.

Haluan tuoda esille myös liikenneturvallisuutta edistävien hankkeiden toteuttamista. Erityisesti pienet ja keskisuuret investoinnit ovat pudonneet pois rahoituksen riittämättömyyden vuoksi. Esimerkkinä tällaisista investoinneista ovat kasvavien taajamien ohitustiet, melusuojat ja liikenneturvallisuusinvestoinnit. Kevyen liikenteen väylien rakentaminen on tehokas tapa parantaa jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuutta liikenteessä. Samanaikaisesti kevyen liikenteen väylät lisäävät mahdollisuuksia liikuntaan ja virkistykseen. Minusta olisi selvitettävä, miten me voisimme helpommin ja kustannustehokkaammin rakentaa kevyen liikenteen väyliä. Niidenhän tarvitsee kestää nimensä mukaisesti ainoastaan kevyttä liikennettä.

Ärade talman!

Som jag nämnde tidigare, ett fungerande nätverk av vägar och järnvägar som underlättar människors vardag är en grundläggande förutsättning för att företag ska kunna verka och handeln löpa. Ett projekt som skulle ge samhällsekonomisk nytta är elektrifieringen av Hangö-Hyvinge-banan. För Hangö hamn skulle det här vara en livsviktig investering, en investering som skulle föra med sig positiva effekter för hela regionen. En annan mycket nödvändig investering är fortsättningen på grundförbättringen av kustbanan mellan Åbo och Helsingfors. Det dåliga skicket på banan har fört med sig upprepade problem och förseningar och sätter begränsningar på tågtrafiken på sträckan. Jag vill understryka att förbättringar på den befintliga infrastrukturen, i det här fallet kustbanan, är det vi ska göra. Det är också helt i enlighet med tidigare linjedragningar bland annat i den senaste trafikpolitiska redogörelsen. I den senaste parlamentariska arbetsgruppen som utredde hur reparationsskulden ska hanteras har man konstaterat att vi ska satsa på den befintliga infrastrukturen i stället för att bygga nytt. Därför anser jag att vi kan glömma planerna på en ny spårförbindelse mellan Salo, Lojo och Esbo. Den skulle bli alltför dyr och olönsam och därför vara en totalt onödig investering.

Arvoisa puhemies!

Vielä lopuksi muutama sana raideliikenteestä ja ostoliikenteestä. Vielä viime hallituksen aikana liikenne- ja viestintäministeriö antoi selviä signaaleja kunnille radan läheisyyteen rakentamisesta ja kaavoittamisesta. Monen kunnan kehitysstrategia perustuukin nyt toimivaan raideliikenteeseen. Nyt ministeri ja ministeriö on päättänyt vähentää ostoliikennettä ja muun muassa lopettaa Y-junan liikennöinnin. Palvelut ovat huononemassa läntisellä Uudellamaalla tämän johdosta, vaikka pääministeri ja liikenneministeri lupasivat, etteivät huonone. Velvoiteliikennettä lisätään 5 miljoonalla eurolla, mutta se ei tule pelastamaan Y-junaa. Tämä osuus on myös se, missä on varmasti eniten liikennettä. Siuntio on etsinyt tähän ratkaisuja ja käynnistänyt neuvotteluja VR:n ja HSL:n kanssa LVM:n kehotuksesta, mutta kysynkin, miksi Siuntio on ainoa kunta, jossa kunnan itse pitäisi valtion sijasta maksaa tästä liikenteestä. Sen lisäksi Inkoo jää täysin ilman junaliikennettä. Inkoon asemalla ei maaliskuun jälkeen pysähdy yhtään junaa. Myös Karjaan ja Raaseporin osalta on todettava, että lähijuna lakkaa liikennöimästä. Yhteydet huononevat, on vähemmän vuoroja ja ei yhtään niin sanottua halpaa vuoroa. Tähän pitää löytää ratkaisu, ja tähän tarvitaan kyllä nyt sekä ministeriön että ministerin myötävaikuttamista ja tukea. Sitä toivon.